تبلیغات
تند ونفرت انگیز

تند ونفرت انگیز
 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
تبلیغات


حتما این روز ها در تلویزیون ملی آگهی های مربوط به جدید ترین محصول ایران خودرو را مشاهده فرموده اید.البته خودرو به طور كامل نمایش داده نمی شود تا مردم كمی هیجان زده شوند .البته به نظر من هیجان خاصی به وجود نمی آید زیرا مردم كشور عزیزمان می دانند خودروهای ملی چه شكلی است.!ولی امیدواریم این خودرو بتواند حداقل یكی از بهترین خودروهای ایران باشد.حتما هم می دانید دنا نام یكی از قله های رشته كوه زاگرس به ارتفاع 4448 متر می باشد...

مهندس میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول گفت: این محصول توسط مهندسان ایرانی و بدون مشارکت خارجی ها و با استفاده از ظرفیت ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده است.

وی افزود: خودرو دنا برپایه پلتفرم داخلی و مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی و باهدف ارتقای توسعه برند ملی عرضه می شود.

مهندس سلیمانی، مهمترین حجم تغییرات ایجاد شده در خودرو دنا را نمای ظاهری، نمای جانبی، نمای داخلی وتغییرات پلتفرمی عنوان کرد و اظهارداشت: این محصول با بیشترین خودکفایی ساخت داخل تولید و روانه بازار خواهد شد.

وی تاکید کرد: خودرو دنا دارای مزیت رقابتی برای صنعت و اقتصاد ایران دارد و استانداردهای ایمنی آن در خصوص تصادف با عابر و تصادف از جلو و کنار، ارتقا یافته است.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: مدل های این محصول شامل ال ایکس با موتورهای ای اف 7 بنزینی و پایه گاز سوز و ای ال ایکس با موتور ای اف 7 توربوشارژ است.

سلیمانی همچنین در خصوص تفاوت های مدل ال ایکس و ای ال ایکس این محصول اظهار داشت: علاوه بر موتور، درسیستم های همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ های مه شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی و... تفاوت هایی وجود دارد.

وی یکی از ویژگی های این محصول را عدم وابستگی به خودرو سازان خارجی دانست و افزود: با توجه به سطح تجهیزات نسبت به خودرو های وارداتی قیمت مناسب و برخورداری از شبکه خدمات گسترده پس از فروش از دیگر مزیت های مهم خودروی دنا محسوب می شود.

وی یاد آورشد: ایران خودرو درسال 91، 35 هزار دستگاه در سال 92 ، 80 هزار دستگاه و از سال 94تا 96 هر سال 100 هزار دستگاه از این محصول را تولید می کند.

سلیمانی خاطر نشان ساخت: سالانه قراراست 15 هزار دستگاه خودرو دنا به بازاهای بین المللی صادر شود و مهمترین بازار های صادراتی این خودرو،کشورهای مشترک المنافع، روسیه، ترکیه و شرق اروپا، منطقه خلیج فارس، آفریقا، شرق آسیا و... خواهد بود.

وی تاکید کرد: انتخاب اسم دنا الهام گرفته از پیشنهاد دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان درنام گذاری خودرو ها است که فرمودند به گونه ای عمل کنید که درکنار خودرو های دنیا مشتری های خودرو، نام ایران و خودروی ایران را انتخاب کنند.

گفتنی است - دنا؛ نام قله ای است با بلندای ۴۴۴۸ متر، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج؛ شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد؛ نام "دنا" با مفهوم استواری و استحکام و سرافرازی آمیخته است که همگی مثبت می باشند.

دنا چه شکلی است ؟

این موضوع را در حد یک حدس ساده از ما بپذیرید اما به نظر می رسد دنا ، فیس لیفت دیگری از گروه سمند و بر پایه سمند معمولی باشد که در طراحی خارجی بر خلاف سمند که از خطوط افقی و عمودی بهره می برد ، سنت شکنی کرده باشد و در آن خطوط شکسته و کج نیز یافت شوند . طراحی کلی خودرو مطمئنا اسپرت و خشن انجام شده تا جایگزین سمند اسپرتی شود که مدت ها منتظر رونمایی اش بودیم . اگر افزایش طول ، عرض و یا حتی ارتفاعی در بدنه خودرو ایجاد شده باشد احتمالا نا چیز است . طراحی داخلی نیز به احتمال زیاد مشابه سورن ELX صورت گرفته (تصویر زیر ) زیرا این طراحی جدیدترین متد طراحی ایران خودرو است که تا مدت ها روی خودرو های مختلف مورد استفاده قرار خواهد داد

مشخصات فنی دنا

این محصول تماما ایرانی قرار است در دو تیپ LX و ELX از پیشرانه های EF7 ملی دوگانه سوز و EF7 مجهز به توربو چاجر استفاده کند . پیشرانه EF7 دوگانه سوز که به عنوان اول پیشرانه ملی هم اکنون روی خانواده سمند موجود است . پیشرانه EF7 معمولی در حالت بنزین توانایی تولید 113 اسب بخار و در حالت گاز 103 اسب بخار قدرت را داراست . حداکثر قدرت EF7 مجهز به توربو چارجر نیز به عدد 156 اسب بخار می رسد و مصرف این پیشرانه قدرتمند ایرانی 7.2 لیتر در سیکل ترکیبی است

دنا چه حرف تازه ای برای گفتن دارد ؟

شخصا معتقدم ، دنا یکی از جنجالی ترین محصولات ایران خودرو است . چنین استقبالی پیش از رونمایی یک خودرو پدیده ای است که حتی در رونمایی سمند ، مینیاتور و به ویژه رانا نیز دیده نشده بود . یکی از اصلی ترین دلایل تشنگی مردم ایران به واکاوی این خودرو و یافتن مشخصات و امکانات این محصول ، سالی است که بدون معرفی خودرویی جدید در صنعت ثروتمند خودرو ایران گذشت .

ایران خودرو بدون شک در این زمینه دست و دل باز باز تر و ریسک پذیر تر از سایپا استکه از این جهت حداقل در بازار و صنعت کنونی می توان امتیاز قابل قبولی به شروع این شرکت در آغاز سال جاری داد . دنا محصولی است که طراحی اش بی حاشیه و کاملا بی خبر آغاز شد و حتی برای ما که خبرنگار این حوزه هستیم پدیده ای تازه بود . این محصول جنجالی مطمئنا دو ویژگی را برای خانواده محصولات بومی ایران خودرو به ارمغان خواهد آورد :

1- خودرویی لوکس (از نوع ایرانی) با استفاده حداکثر توان ایران خودرو در ارائه امکانات و تجهیزات فنی و رفاهی

2- اولین خودرو با ظاهر و مشخصات اسپرت پس از پارس(پرشیا) که بتواند دل مردم زیبا پسند ایران را بدست آورد.

هر چند بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی ایران خودرو دنا از نظر ابعاد ظاهری و اتاق در کلاس محصولات دیگر این کمپانی نظیر سمند ، 405 ، پرشیا و حتی 206 صندوق دار قرار می گیرد اما اصلی ترین المان مورد نظر ایران خودرو در این پروژه تکمیل خانواده خودرو ملی و ارائه خودرویی با ظاهری متفاوت است و به عقیده کارشناسان این اتفاق در رانا رخ داده بود که متاسفانه به دلیل تاخیر در تولید این محصول ، تغییرات جزئی در ظاهر رانا پیش از تولید به الزام تبدیل شده ست .

پیشرانه EF7 مجهز به توربو چارجر یا پرخوران (!) ایران خودرو ، سومین عضو از خانواده موتور ملی است . جهت یادآوری این موضوع قابل ذکر است که ایران خودرو از مدت ها قبل با همکاری یک شرکت آلمانی اقدام به طراحی خانواده موتور ملی با کد های EF7 ، EF7 توربو چارج و EF4 کرده که به ترتیب 1.7 ، 1.7 و 1.4 لیتر حجم دارند . ایران خودرو دنا را در دو تیپ و با پیشرانه های 1.7 لیتری 113 اسب بخاری با تنفس طبیعی و 1.7 توربوچاجر دار با حداکثر توان 156 اسب بخار به بازار ارائه خواهد کرد . یکی از اصلی ترین امیدواری های ما و اصلی ترین تفاوت دنا با دیگر محصولات ایران خودرو ، استفاده از موتور ملی است . به گونه ای که در این محصول دیگر از پیشرانه تاریخ مصرف گذشته XU7 97 اسب بخاری ( موجود روی سورن ، سمند ، 405 ، پارس و ... ) و پیشرانه کاملا فرانسوی TU5 ( با 110 اسب بخار موجود روی انواع مختلف 206) خبری نخواهد بود و به عنوان یک ایرانی اگر یش تر به خودرو های ملی ایران خودرو سایپا خرده می گرفتیم این بار می توانیم امیدوار باشیم که این محصول یک گام دیگر به سوی ملی تر شدن حرکت کرده است . یکی از اصلی ترین مشکلات موتور ملی عدم تولید این محصول در تیراژ انبوه است که در قیمت نهایی خودرو های مجهز به این پیشرانه ارزشمنند نیز اثر می گذارد . به گونه ای که یک ایرانی برای خرید خودرویی اقتصادی شاید موتور های پایه فرانسوی XU7 و TU5 را از نظر قیمتی به موتور ملی کشورش ترجیح دهد . البته این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که EF7 به صورت دوگانه سوز ارائه میشود و بهترین مشخصه آن پایه گاز سوز بودن این موتور است که می تواند از آسیب های جدی ناشی از استفاده از گاز های پر حرارت جلو گیری کند .

گیربکس مبحثی است که ایران خودرو در طول سال های تحقیقاتش روی محصولات جدید نتوانسته نسخه ای خاص از آن را به بازار ارائه کند . گیربکس BE3/5 که برای پیشرانه 97 اسب بخاری XU7 نیز مورد استفاده قرار می گیرد یکی از گزینه های اصلی نصب روی دنا است . این گیربکس هر چند سالیان سال است که در کشورمان روی محصولات مختلف ایران خودرو نصب می شود اما همواره مشکلات بزرگی را به یدک می کشد که امیدواریم این مشکلات رفع شوند و یا ایران خودرو اقدام به طراحی گیربکس مطابق با پیشرانه ملی و محصولات ملی کند .

طبق جدید ترین خبر اعلام شده از سوی سایت خبر ایران خودرو ، امکانات موجود روی دنا شامل : سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک ، فرمان برقی برای مدل ای ال ایکس ، سامانه کمک پارک عقب، آینه های جانبی برقی، سامانه الکترونیکی مالتی پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای، سامانه ضد سرقت، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو ، رینگ اسپرت آلومینیومی و ستون فرمان قابل تنظیم و دو کیسه هوا در جلو می شود. متاسفانه یا خوشبختانه این امکانات سر حد تلاش ایران خودرو و صنعت خودرو کشور ماست و البته خوشبختانه ، بازار خودرو کشور ما امکاناتی فراتر از موارد ذکر شده را طلب نمی کند زیرا مردم با همین امکانات معمولی هم به اندازه کافی در مورد قیمت نگران می شوند .

دنا و رانا ، جدیدترین محصولات ایران خودرو از نظر ایمنی حرف های بسیاری را برای گفتن دارند . ایران خودرو در این محصولات علاوه بر نصب دو کسیه هوا در جلو ، استفاده از کمربند های پیش کشنده سه نقطه و ستون جمع شونده فرمان به طراحی بدنه ای ایمن اهمیت داده . مطمئنا شما نیز با این موضوع موافقید که پیش از هر تجهیزات ایمینی در یک خودرو ، استخوان بندی آن خودرو باید احساس ایمنی را در سرنشینان به وجود بیاورد . اما در کل نباید به این امکانات بسنده کنیم و محصولات ایران خودرو قابلیت نصب تعداد بیش تر کیسه هوا و امکانات پیشرفته تر ایمنی را دارا باشند زیرا یکی از اصلی ترین دغدغه های خریداران خودرو در ایران بحث ایمنی است. یکی دیگر از حرکات قابل تحسین ایران خودرو در طراحی رانا و دنا ، توجه به عابر پیاده و توجه به تست تصادف عابر پیاده است . ایران خودرو در طراحی محصولات جدید خود با استفاده از مواد و طراحی خاص در جلو خودرو علاوه بر همگام شدن با استاندارد های روز جهان در زمینه ایمنی ، باعث جلوگیری از به وجود آمدن خساران جانی برای عابرین تا حد ممکن می شود .

انتخاب نام و لوگو زیبا نیز میتواند در مورد پسند واقع شدن دنا یکی از مهم ترین نقش ها را ایفا کند اما در کل استفاده از هر نامی برای هر محصولی امکان پذیر نیست . مطمئنا نام دنا و شعار قله ای زیر پای شما هماهنگی زیبایی دارند و به گوش هر شنونده ای زیبا می آیند اما برای ایجاد تناسب بهتر گریزی به محصول شاسی بلند نیسان میزنیم . قشقایی نامی بود که ژاپنی ها از ایل سخت کوش قشقایی ایران گرفتند . ایلی که برای رسیدن به مقصد از صعب العبور ترین مناطق و سخت ترین راه ها گذر می کند . انتخاب این نام برای یک خودرو شاسی بلند که کمپانی تولید کننده اش قصد اثبات توانایی های این محصول را دارد نه تنها در ظاهر زیباست بلکه با محصول مورد نظر نیز تناسب دارد . دنا ، مفاهیم مثبت بسیاری را به همراه دارد اما تطبیق این نام با محصول سواری نیمه لوکس ایران خودرو به شنونده واگذار شده و ایران خودرو استواری ، استحکام و سر افزاری را وجه تشبیه و نام گذاری این محصول به دنا قرار داده است .

دنا بدون شک یک افتخار برای ایرانیان خواهد بود .

این مطلب از CARIRAN.IR نقل شده است كه در این سایت این مطلب به صورت دو نوشته ی جدا از هم بوده است.




طبقه بندی: معرفی خودرو ها، جدید ترین خودرو ها،
[ شنبه 27 فروردین 1390 ] [ 02:53 ب.ظ ] [ رضا رضوی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

پایگاهی برای افزایش اطلاعات خودرویی شما.
هر گونه نظر شما عزیزان باعث خوشحالی ما می شود.اگر تصاویر خودروی خاصی یا نظر خاصی درباره ی خودرویی دارید برای ما ایمیل کنید.
موضوعات
به ما بپیوندید

فقط عشق ماشین ها وارد شوند ...

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :