تبلیغات
تند ونفرت انگیز

تند ونفرت انگیز
 
قالب وبلاگ
صفحات جانبی
تبلیغات


کرولا، سیویک و فوکوس برای یانکی ها نام هایی آشنا به حساب می آیند. سال گذشته میلادی تقریبا 700 هزار دستگاه از این سه سدان کوچک در بازار آمریکا به فروش رسید. امسال نیز تحلیل گران امیدواراند فروش کلی مدل های حاضر در این کلاس به رقم 1.7 میلیون دستگاه برسد. در این صورت، بازار سدان های کامپکت آمریکا به آوردگاهی دشوار برای حاضرین در آن تبدیل خواهد شد، از این رو، در مقایسه امروز تصمیم گرفتیم سری به این کشور زده، 8 سدان کوچک، اما پرفروش آن را به جان یکدیگر بیندازیم.

از آنجایی که این کلاس را ژاپنی ها تعریف کرده اند، 3 مدل پرفروش آن ها یعنی تویوتا کرولا، نسل نهم هوندا سیویک و مزدا3 را به این میهمانی فراخوانده ایم. رقبای آن ها هم دو آمریکایی، فورد فوکوس و شورولت کروز، دو کره ای، هیوندای الانترا و کیا فورته و پرفروش ترین مدل کلاس آلمان یعنی فولکس واگن جتا خواهند بود.

هر یک از این خودروها تلاش برند خود در فتح بازار کلاس C را به نمایش می گذارند، پس از نظر ابعاد و مشخصه های استاندارد کمی با یکدیگر مغایرت دارند. در این تست قصد داشتیم پرفروش های مجهز با رنج قیمت کمتر از 20 هزار دلار را مقایسه کنیم، ولی همه خودروسازان نتوانستند نیاز ما را برآورده سازند. تمامی 8 خودرو حاضر در مقایسه این هفته مجهز به موتور 4 سیلندر، گیربکس خودکار، محور جلو متحرک، چرخ های آلیاژی و کنترل پایداری هستند، ولی اختلاف بین آن ها بیش از آنچه انتظار داشتیم، بود. برای تعدیل این تفاوت ها، تمرکز خود را بر خصوصیات کاربردی تر هر خودرو معطوف ساخته، بجای عملکرد فنی و لذت سواری، اِلمان هایی همچون ارزش، کارآیی، راحتی سواری و استایل آن ها را مد نظر قرار دادیم.



آیا با سعی در راضی نگاه داشتن سلیقه های مختلف اقشار متعدد، خودروسازان راه خود را گم می کنند؟ قطعا! خوب، ببینیم کدام خودروساز برای جذب سلیقه های مختلف نبرد را واگذار می کند...

رتبه هشتم: Toyota Corolla LE



حتما با خود می پرسید چطور می شود که پرفروش ترین خودرو این کلاس و بهتر بگوییم پرفروش ترین نام در تاریخ صنعت خودروسازی، در جایی بهتر رتبه آخر این مقایسه قرار نمی گیرد؟! کرولا هندلینگ خودروهای فرانسوی را دارد، ولی جذابیت آن ها را ندارد. در این خودرو، نه خبری از دنده 5 و 6 است و نه خبری از شخصیت.

در واقع، این نسل از کرولا که به زودی از چرخه تولید خارج خواهد شد، از نظر تجهیزات، مشخصات و اعداد و ارقامی که در آزمایش ها از خود برجای گذاشت، زیادی از رقبای خود عقب بود. این خودرو کُندترین شرکت کننده این رقابت بود، البته تعجبی هم ندارد، زیرا ضعیف ترین پیشرانه از نظر قدرت و گشتاور موتور نیز از آن این تویوتا بود. باوجود وزن سبک و قدرت پایین، مصرف سوخت آن نیز قابل قبول نبود.

پس تویوتا چطور توانسته سال گذشته 266082 دستگاه از آن را به یانکی ها بفروشد؟ در جواب باید گفت به همان روشی که مک دونالد همبرگرهای خود را به فروش می رساند، تبلیغات اغراق در تبلیغات و قیمت پایین. هدف کلاس C نه ارائه تمام خصوصیات یک خودروی ایده آل، بلکه ارائه خودرویی ساده و آشنا، آن هم با قیمت پایین است. کرولا درکنار ارائه این خصوصیات، سواری خوبی هم دارد. این خودرو نه تنها در بزرگراه کاملا نرم است، بلکه تقریبا بی صدا است.

دست آخر هم به عواملی می رسیم که در مقایسه این هفته تاثیری ندارند. برخلاف مشکلاتی که اخیرا گریبان گیر تویوتا بوده، این کمپانی توانسته به لطف اعتبار و هزینه های پایین نگهداری محصولات خود، وفاداری خریدارانش را حفظ کند. همین دلایل کافی است تا بسیاری از خریداران کرولا را انتخاب کنند، ولی برای ما کافی نیست.




رتبه هفتم: KIA Forte EX



برخلاف کرولا، این کیا که سال 2010 ارائه شده و در بازار کشورمان با نام سراتو به فروش می رسد، چالاک و سرزنده بوده، سواری لذت بخشی دارد. این خودرو، به لطف بهره گیری از بهترین نسبت قدرت به وزن در مقایسه این هفته، یک خودرو ایده آل برای رانندگی است. با وجود غلطش بدنه، در پیچ ها آرام است، ولی هنگامی که ESC وارد عمل می شود، همه چیز را خراب می کند و با بالا بردن دنده و کم کردن گاز، لذت سواری را کاملا از بین می برد.

در کنار ارائه تجهیزاتی همچون ESC، یک سدان کوچک همچون فورته باید کم مصرف هم باشد، که متاسفانه نیست. فورته یکی از ارزان قیمت ترین حاضرین در این رقابت بود ولی از لحاظ مصرف سوخت، از آخر رتبه دوم را به خود اختصاص داد! اینکه فورته مورد آزمایش با قیمت 21 هزار دلار، رادیوی ماهواره ای و سیستم ناوبری را ارائه می دهد، اصلا بد نیست، آنچه قابل قبول نیست، میانبرهای واضحی است که کیا برای رسیدن به قیمت پایین رفته!

یکی از این میانبرها، کابین بیش از حد ساده و بی کیفیتی است که کیا با ترکیب پلاستیک سفت سیاه رنگ، پوشش بی کیفیت اجزاء و ارگونومی غیرقابل قبول برای این مدل تدارک دیده. فضای سرنشینان عقب، در بهترین حالت، متوسط است، در قسمت جلو هم فورته تنها شرکت کننده فاقد فرمان تلسکوپی در این رقابت بود، صندلی ها هم آنچنان که باید و شاید بدن را در بر نمی گیرند. در کل به این نتیجه رسیدیم که KIA Forte EX بیشتر سعی دارد اقتصادی باشد تا با ارزش.




رتبه ششم: Chevrolet Cruze LTZ RS



کروز، به عنوان عضوی تازه وارد در این کلاس و مدلی که جایگزین کوبالت شده، ارزش های خود را بهتر از دو شرکت کننده قبلی ثابت کرد. متاسفانه، مهندسین شورولت در ساخت این مدل از ایده «هرچه بیشتر، بهتر» استفاده کرده، آن را به بزرگ ترین و سنگین ترین شرکت کننده مقایسه این هفته تبدیل کرده اند. همین باعث شده کروز بدترین نسبت وزن به قدرت گروه را به خود اختصاص داده، عنوان پرمصرف ترین سدان کوچک این آزمایش را از آن خود کند. بخشی از این ضعف مربوط به موتور 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر 138 اسب بخاری این شورولت بود. این واحد 6 اسب بخار قدرتمندتر از موتور 1.8 لیتری کرولا بود، ولی کرولا با وجود گیربکس 4 سرعته آنتیک خود، بنزین کمتری سوزاند. در کنار مصرف بالای سوخت و وزن سنگین، کُندی و صدای نه چندان گوش نواز را هم باید به لیست کاستی های شورولت کروز اضافه کرد.

این یانکی تازه وارد در بزرگراه و روی آسفالت پرشکاف سواری نرمی ارائه می دهد، با این وجود، در پیچ ها هم بسیار پایدار و اطمینان بخش است. شاید بتوان بهترین ترکیب از سواری و هندلینگ گروه را به این خودرو اختصاص داد.

متاسفانه سواری نرم و هوشمند کروز هیچ تناسبی با کابین آن ندارد. در نگاه اول کابین بسیار جادار احساس می شود، ولی کافی است روی صندلی های عقب آن بنشینید تا به عمق فاجعه پی ببرید. از نظر گروه آزمایش، فضای سرنشینان عقب کروز ضعیف ترین مشخصه در بین این 8 خودرو بود.




رتبه پنجم: Ford Focus Titanium


فوکوس تیتانیوم 24060 دلاری، به عنوان مجهزترین مدل خط تولید فوکوس، سومین خودرو گران قیمت حاضر در این مقایسه به حساب می آید. البته، در برابر مبلغ پرداختی، امکانات قابل توجهی همچون سیستم تعلیق اسپرت، ورود با کلید هوشمند و دکمه استارت، سیستم اطلاعات و سرگرمی Sync/MyFordTouch و چرخ های آلیاژی زیبای 18 اینچی پوشش یافته با تایرهای پایلوت اسپرت 3 میشلین (آپشنی 595 دلاری که در صورت سفارش جداگانه 1200 دلار هزینه دارد) را ارائه می دهد. درواقع، ترکیب این تایرهای کارآمد با قدرتمندترین موتور گروه، فوکوس را قادر ساخت تا بالاترین تحمل پذیری شتاب جانبی، سریعترین عملکرد در حرکت مارپیچ و کوتاه ترین مسافت طی شده تا توقف کامل از سرعت 96 کیلومتر در ساعت را به خود اختصاص دهد.

اینجا است که این سوال اساسی به ذهن خطور می کند «بدون این تایرهای کارآمد، چه مشخصه ای در فوکوس استاندارد ضعف های گیربکس دوکلاچ ناکارآمد و خام را پوشش خواهد داد؟». فوکوس در سرعت های پایین سنگین است و خیلی سخت از زمین کنده می شود. در کل، تغییر دنده، آنچنان که باید و شاید، سریع انجام نمی شود.

استایل متفاوت نسبت به سایر شرکت کننده ها، از دیگر نقاط قوت این یانکی پرادعا به حساب می آید، ولی وقتی وارد کابین می شوید، اوضاع خراب می شود. کابین فوکوس، از نظر ابعاد، کوچک ترین کابین 8 گانه این هفته است.




رتبه چهارم: Volkswagen Jetta TDI



فوکوس از نظر هندلینگ رکوردهای متعددی از خود به جای گذاشت، ولی آنچه نظر گروه را به سوی فولکس واگن جتا جلب کرد، سریع ترین شتاب گیری، بیشترین گشتاور (320 نیوتن متر) و کمترین میزان مصرف سوخت بود. البته، این خودرو بحث برانگیزترین شرکت کننده این رقابت نیز بود. فولکس واگن نتوانست مدل 5 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی مدنظر ما را ارائه دهد، یا بهتر بگوییم نخواست ارائه دهد و بجای آن مدل TDI را تحویل ما داد، مدلی که تحسین تمامی اعضای گروه آزمایش را برانگیخت. گشتاور این خودرو اعتیادآور است، گیربکس آن هم که عالی است.

هرچند باید اذعان داشت، از نظر پیشرانه، جتا سنخیتی با این گروه ندارد. از نظر قیمت هم نمی توان این آلمانی را با 7 خودرو دیگر مقایسه کرد. قیمت 26065 دلاری مدل حاضر در آزمایش، بر تمامی جنبه های مثثبت این خودرو همچون شتاب بالا، مصرف پایین و تجهیزاتی همچون سیستم ناوبری و سانروف سایه می افکند. قیمت پایه این جتا هم تقریبا 2000 دلار بالاتر از قیمت فوکوس با تجهیزات مشابه است. به نظر اکثر اعضای تیم آزمایش، این خودرو ارزش این بهای پرداختی را ندارد.

پلاستیک سفت و سیاه کابین جتا نیز با بهای پرداختی برای آن همخوانی ندارد.




رتبه سوم: Mazda3 Touring



بیچاره مزدا 3 خودمون... اگر این مقایسه مثل دیگر مقایسه های پرطرفدار برپایه لذت سواری انجام می شد، این ژاپنی خوشنام که در بازار کشورمان هم توانسته بسیاری از معادلات را برهم بزند، می توانست تنها با تکیه بر قیمت پایین و شخصیت بالای خود، در جایگاهی به مراتب بهتر از رتبه سوم قرار بگیرد. شاسی این مزدا یک کلاس بالاتر از دیگر شرکت کننده ها است، سواری فرمان پذیری دارد و زیادی نرم نیست، در حرکت هم بسیار اسپرت احساس می شود. مزدا 3 با لذت سواری، سبکی و هندلینگ قابل قبول خود، بیشترین بازخورد را در بین دیگر شرکت کننده ها ارائه می دهد.

ولی این مقایسه را انجام ندادیم که بهترین سدان اسپرت را انتخاب کنیم به همین دلیل مزدا 3 پشت سر سیویک قرار می گیرد. چرا؟ زیرا مزدایی ها فقط به ارائه خودرویی با دینامیک بالای سواری و قیمت پایین فکر کرده اند و جنبه های دیگر را از یاد برده اند. کنترل ها و سوئیچ ها و ظاهر مزدا 3 داد می زند که خودرویی ارزان است.

از کابین شلوغ و ارزان گرفته تا تایرهای ناکارآمد و بدنه بحث برانگیز، مزدا 3 نیاز مبرم به بازسازی دارد. خبر خوش این است که صابون تازگی سال بعد به تن این خودرو کشیده خواهد شد. مزدا 3 جدید، درکنار پوشش این کاستی ها، با بهره گیری از موتور فوق کارآمد Skyactive-G، به یکی از کم مصرف ترین های کلاس خود نیز تبدیل خواهد شد.

درکل باید گفت، از دیدگاه لذت سواری و قیمت نهایی، مزدا 3 یک سدان برتر است، البته سدان برتری که کمی کهنه شده و باید ارتقاء یابد.




رتبه دوم: Honda Civic EX



چهار سال پیش هم که چنین مقایسه ای برگزار شد، هوندا سیویک EX در جایگاه دوم قرار گرفت. این خودرو حال در نسل نهم خود است ولی به نظر می آید قصد ترقی ندارد. حتما با خود می گویید پسرفت هم کرده!

ولی نه، به عنوان یک پکیج کلی، این سیویک بهتر از مدل قبلی خود است. سریع تر، سبک تر، کم صدا تر، ایمن تر و جادارتر است، البته نمی توان گفت چشم نواز تر شده. سریال درجازدن سیویک در جایگاه دوم هم نشان از پیشرفت سایر رقبا، یا حداقل یک رقیب، دارد.

شاید نتوان نسل نهم سیویک را برجسته تر از نسل هشتم آن به حساب آورد، ولی می توان آن را از دیگر رقبا برجسته تر دانست، حداقل در چند مورد کلیدی. صندلی های عقب این خودرو دربرگیرنده و راحت احساس می شوند و در مقایسه با دیگر شرکت کننده ها، بهترین به حساب می آیند. در کل گروه، دومین خودرو کم مصرف و در بین بنزینی های گروه، کم مصرف ترین خودرو مقایسه شناخته شد.

با این وجود، هنوزهم کاستی هایی در این خودرو وجود دارد که ان را از دستیابی به رتبه نخست باز می دارند. سیستم تعلیق در دست اندازها بسیار آشفته احساس می شود و لرزش زیادی به کابین انتقال می دهد. صفحه نمایش اطلاعات قابل قبول نیست و برای کاربردهای اصلی، منوهای ثانویه متعددی درنظر گرفته شده. دست آخر هم با این حقیقت روبرو می شوید که با قیمت مشابه، می توانید به سراغ گزینه دیگری بروید که پوشش چرم، سیستم ناوبری، دوربین پشتیبانی، گارانتی بهتر و چهره ای زیباتر را هم به پکیج نهایی اضافه می کند.



رتبه نخست: Hyundai Elantra Limited


الانترا واقعا زیبا است، کاملا هوشمند بوده، کابینی فوق العاده با کیفیت دارد. همین ها رمز موفقیت این هیوندای می باشند. به جدول پایانی هم که نگاه کنید، به عدد و رقمی متمایز از این خودرو برنمی خورید. این خودرو نه تندترین مقایسه بود نه کندترین آن، نه ارزان ترین خودرو گروه بود نه گران ترین آن و نه کم مصرف ترین خودرو حاضر در رقابت بود و نه پرمصرف ترین. با این وجود، با هم اعضای تیم مقایسه، بدون هیچ غرض ورزی نسبت به سیویک و جتا، الانترای توانمند و کاریزماتیک را در تمامی جنبه ها جزء بهترین های گروه معرفی کردند.

استایل الانترا شاید کمی شلوغ تر از سیویک باوقار، مزدا 3 خنده رو و جتای رسمی باشد، ولی در کل مدرن است و تازه. کابین این خودرو نیز بهترین کابین در بین 8 شرکت کننده حاضر در رقابت بود. در این محیط دیگر خبری از ارزانی معروف هیوندای نیست.

هنگامی هم که به مقوله کیفیت سواری می رسیم، این الانترا است که سبکی سدان های ژاپنی را با راحتی همکلاس های بزرگ تری همچون جتا و کروز تلفیق می کند. نرم، بی صدا، و تحت کنترل، این ها مشخصه هایی هستند که سواری الانترا را به بهترین و لذت بخش ترین سواری گروه تبدیل می کنند.

البته، بدیهی است صدرنشین این رقابت هم می تواند کاستی هایی داشته باشد. مصرف سوخت الانترا به هیچ عنوان با اعداد وارقامی که از سوی کمپانی ارائه شده، تناسب نداشت. مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر و بزرگراه به ترتیب 8.1 و 5.8 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است، ولی عددی که ما در آزمایش خود به آن رسیدیم، 9.16 لیتر در 100 کیلومتر سواری ترکیبی بود که پس از کروز و فورته، عنوان سومین خودرو پرمصرف سوخت را به این هیوندای اختصاص داد.

الانترا را نمی توان یک سدان اسپرت به حساب آورد زیرا غلطش بدنه آن در پیچ ها بیشتر از دیگر شرکت کننده ها بود. چسبندگی آن به مسیر خوب است، شاسی آن هم آرام است.

از گستردگی و ارزش تجهیزات استاندارد Elantra Limited هم که متشکل است از سانروف برقی، اتصال از طریق بلوتوث و صندلی های مجهز به سیستم گرمایشی پوشش یافته باچرم، نمی توان به سادگی گذشت. این تجهیزات ارزشمند نه تنها کیفیت تجربه سواری الانترا را بالا می برند، بلکه آن را در راس کلاس C نیز قرار می دهند.

یک خودرو، صرفا به این دلیل که در کلاس سدان های کوچک قرار دارد، نباید احساس و ظاهری ارزان داشته باشد. هیوندای در توسعه الانترای جدید دقیقا از این قائده پیروی کرده است. در مقایسه با 7 رقیب دیگر خود، الانترا بالغ تر و پیشرفته تر به نظر می آید. این خودرو متقاعدکننده ترین ترکیب از استایل، تجهیزات، ارزش در برابر مبلغ پرداختی، کارآیی و راحتی را ارائه می دهد




آیا سدان های کوچک، سدان های متوسط جدید هستند؟

از زمان بحران اخیر اقتصادی، جنرال موتورز و فورد اعلام کردند که ذائقه آمریکایی ها به زودی به ذائقهه اروپایی ها نزدیک خواهد شد و با توجه به قیمت روزافزون بنزین، سدان های کوچک کلاس C محبوب تر از سدان های متوسط کلاس C/D خواهند شد. شورولت و فورد، در پیروی از پیشگویی خود، بالاخره سدان های کوچکی ارائه کردند که توان رقابت با رقبای قدر آسیایی و اروپایی را دارند.

فروش 8 خودرو حاضر در مقایسه این هفته، با احتساب مدل های پیشین، سال 2010 به 1250904 دستگاه رسید. سازندگان این خودروها، در همین مدت، 1329338 دستگاه از سدان های متوسط خود همچون کمری و فیوژن را به فروش رساندن. این معادله در چهار ماهه اول سال 2010 به هم ریخت و فروش این 8 سدان کوچک، بالاتر از فروش 476661 دستگاهی همتایان متوسط خود، به 504460 دستگاه رسید.

البته، ابعاد خودرو هنوز هم برای خانواده های آمریکایی مهم است، به همین دلیل، خودروسازان درتکاپو هستند تا سدانی متوسط با موتور مرسوم بنزینی و مصرف سوخت کمتر از 6 لیتر در بزرگراه معرفی کنند.

قیمت هم عامل رو به رشدی است. یانکی ها بیشتر به دنبال سدان های مجهز 20 هزار دلاری هستند. پس اگر فروش C کلاس های کوچک در بازار آمریکا از C/D کلاس های متوسط پیشی می گیرد، به دلیل قیمت بالاتر سدان های متوسط است، نه مصرف سوخت بیشتر آن ها.




نقل مطلب از وبلاگ AUTO-PLANET



طبقه بندی: مقایسه ی گروهی خودرو ها،
برچسب ها: فوکوس، سیویک، کرولا، النترا، جتا، کروز، فورته، مزدا 3،
[ دوشنبه 24 مرداد 1390 ] [ 12:26 ب.ظ ] [ رضا رضوی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

پایگاهی برای افزایش اطلاعات خودرویی شما.
هر گونه نظر شما عزیزان باعث خوشحالی ما می شود.اگر تصاویر خودروی خاصی یا نظر خاصی درباره ی خودرویی دارید برای ما ایمیل کنید.
موضوعات
به ما بپیوندید

فقط عشق ماشین ها وارد شوند ...

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :